L'enginyera de sistemes Margaret Hamilton serà investida doctora 'honoris causa' per la UPC

Descarregar

Margaret Hamilton, fotografia de Daphne Weld Nichols (1995)

Barcelona Grad Cohort Workshop
El 18 i 19 d'octubre, coincidint amb l'acte d'investidura de Margaret Hamilton, la UPC també acollirà la primera edició del Barcelona Grad Cohort Workshop (BGCW). El BGCW neix amb l'objectiu d'iniciar una sèrie de trobades anuals de graduades en l'àmbit de la informàtica per tal de contribuir a visibilitzar la dona en aquest àmbit, crear un espai per fer xarxa entre dones amb interessos comuns, oferir a les participants les diverses perspectives professionals que existeixen, i fomentar el desenvolupament professional.

El workshop està organitzat per la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) i la Comissió de Gènere Dones-COEINF del Col·legi Oficial d’Enginyeria en Informàtica de Catalunya. Adreçat a estudiantes de màster o doctorat en enginyeria informàtica, les inscripcions, gratuïtes, s'han de realitzar abans del 25 de juliol.

La UPC investirà, el proper 18 d'octubre, doctora 'honoris causa' la científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes nord-americana Margaret Hamilton, pionera en la utilització del terme 'enginyeria del software', ara fa 50 anys, durant les primeres missions Apol·lo de la NASA. La proposta, aprovada pel Consell de Govern, ha estat impulsada per la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) i s’emmarca en la celebració del 40è aniversari del centre. L'acte coincideix amb la celebració del primer Barcelona Grad Cohort Workshop.

16/07/2018

Margaret Hamilton (Indiana, Estats Units), científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes, va ser directora de la Divisió d’Enginyeria del Software del Laboratori d’Instrumentació del Massachussets Institute of Technology (MIT) dels Estats Units, on lidera el desenvolupament del software de navegació on-board per al Programa Espacial Apol·lo. Gràcies als principis de disseny que hi va aplicar, es van poder resoldre els problemes en l’ordinador de navegació amb què es van trobar els astronautes de la missió Apol·lo 11 en el moment de l’allunatge i que van permetre l’arribada del home a la Lluna.

Hamilton també va ser fundadora i directora executiva de Hamilton Technologies, Inc. (1986), a Cambridge, la companyia que va desenvolupar el Llenguatge Universal de Sistemas i la teoria matemàtica en què es basa —Development Before the Fact (DBTF)— per a sistemes de disseny de programari. El 22 de novembre del 2016, Hamilton rebia la Medalla Presidencial de la Llibertat, entregada pel president dels Estats Units, Barack Obama, pel desenvolupament del software de les missions Apol·lo.

Amb aquest honoris causa es vol fer un reconeixement a la pionera en la utilització del terme ‘enginyeria del software’, ara fa 50 anys, durant les primeres missions Apol·lo. Hamilton va donar prestigi a la tasca de desenvolupament de software, posant-la al mateix nivell d’importància que el disseny del software o l’enginyeria del hardware. Els conceptes, models i tècniques que va desenvolupar van ser la base del disseny de programari altament fiable. Les aportacions de Hamilton no només han estat clau en l’àmbit de la informàtica sinó també en el món de l’aeronàutica.

També vol ser un homenatge a una dona que va treballar en un entorn totalment masculí i que va impulsar la presència de les dones en el camp de la informàtica. La proposta ha estat impulsada per la FIB i té el suport del l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), el Departament d’Enginyeria de Serveis i Sistemes d’Informació de la UPC i el Departament d’Informàtica del Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich).

Més informació: