Beacons UPC, una app per no perdre’s res del Campus!

Descarregar

Un beacon en ple ús

Descarregar

Beacons al Campus

Marc Cabezas, estudiant del grau en Enginyeria Telemàtica de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), ha desenvolupat una app amb tecnologia beacon per oferir informació i serveis útils a la comunitat universitària del Campus del Baix Llobregat.

12/12/2017

El beacon és un petit dispositiu basat en tecnologia Bluetooth low energy i de baix consum que emet una senyal que en conté l’identificador únic. Mitjançant aquest identificador, podem transmetre missatges o avisos directament a qualsevol dispositiu –normalment un smartphone– fins a una distància d’uns 70 metres. Amb un funcionament similar al GPS, aquests senyals permeten definir una ubicació i localitzar altres dispositius. Per poder fer-ho és necessari que l’usuari tingui instal·lat en el seu mòbil una aplicació –com per exemple una app– que detecti el senyal i mostri els missatges que arriben a través dels beacons. La paraula beacon es tradueix al català com a ‘balisa’ i pren com a referència els senyals d’indicació o avisos utilitzats en els aeroports, la navegació marítima o bé la xarxa viària.

Aquesta tecnologia emergent ofereix grans avantatges: consumeix poc, ja que les bateries poden durar fins a 2 anys, i tenen una bona precisió de geolocalització en espais interiors, entre altres. A més, el fet de ser un dispositiu de petita dimensió permet col·locar-lo en qualsevol lloc. Marc ha realitzat un estudi exhaustiu de les oportunitats i limitacions d’aquesta tecnologia en el seu treball de fi de grau “Diseño y desarrollo de servicios basados en beacons para el campus universitario del Baix Llobregat”, que, posteriorment, li ha permès desenvolupar una app amb beacons que ofereix informació, avisos i serveis útils vinculats al Campus del Baix Llobregat.

Marc explica el punt de partida del projecte: “L’aplicació està pensada per donar resposta a les necessitats d’estudiants i professors del Campus arran de la meva pròpia experiència personal: consultar els horaris i les aules de classe, rebre les novetats de la Biblioteca, conèixer les activitats i xerrades organitzades, etc.” Aquest tipus d’aplicació és molt utilitzada en l’àmbit del màrqueting, tal com comenta Marc: “Per entendre millor aquesta tecnologia podríem pensar que tenim col·locat un beacon a l’aparador de cada botiga d’un centre comercial i, mentre caminem, anem rebent al nostre mòbil les ofertes dels establiments pels quals anem passant sense haver de fer res. També és una tecnologia molt utilitzada en museus i aeroports per facilitar informació útil a les persones.”

L’estudiant ha cedit l’aplicació a la biblioteca del Campus perquè en provin la viabilitat i proposin millores per crear una futura app Beacons UPC 2.0 amb més funcionalitats i adequar-la al sistema operatiu iOS, ja que actualment només està disponible per a Android, tot plegat amb el suport del creador de l’aplicació.

Més informació: